Trenger vi egentlig kosttilskudd?

Trenger vi egentlig kosttilskudd?

I følge Helsedirektoratet trenger vi ikke kosttilskudd så lenge vi spiser sunt, nok og variert. Men hva mener vi egentlig med kosttilskudd, og hva innebærer det å spise sunt og variert?

Skrevet av Cathrine Borchsenius, Klinisk ernæringsfysiolog (MSc/Cand.scient.klinisk ernæring)

Sunn mat = variasjon

Et sunt kosthold handler i stor grad om variasjon. Spiser du variert, det vil si at du inkluderer de fleste av de viktigste matvaregruppene i kostholdet ditt, kan du være sikker på at du får i deg nok av alle de næringsstoffene du trenger, og ikke for mye av de næringsstoffene som ikke er så bra for deg. Som mettet fett, sukker og salt.

Mat som er rik på fiber, vitaminer, mineraler, antioksidanter og umettet fett er bra for kroppen og regnes derfor som sunn mat. Mat og drikke som inneholder mye sukker, kalorier (og mettet fett), og ikke så mye andre næringsstoffer regnes som mindre sunn og noe vi bør spise mindre av.

Næringsstoffene flere får for lite av

Et sunt og variert kosthold gir deg altså egentlig alt du trenger av næringsstoffer. Men likevel ser vi at en del får i seg for lite av noen næringsstoffer, for eksempel jod, vitamin D og omega-3. Og grunnen til dette er ikke nødvendigvis at vi spiser usunt, men at vi spiser lite av de matvaregruppene som er gode kilder til akkurat disse næringsstoffene. Som fisk som er vår viktigste kilde til både omega-3 og vitamin D, og også en god kilde til jod.

Spiser vi lite fisk står vi altså i fare for å få i oss for lite av disse næringsstoffene.  Melk og meieriprodukter er også en viktig kilde til jod, i tillegg til å være vår viktigste kalsiumkilde. Får vi i oss lite, eller ikke noe meieriprodukter, kan vi derfor få i oss for lite jod og kalsium. Og, spiser du lite mat generelt, kan du stå i fare for å få for lite av flere næringsstoffer.

Likevel greit med kosttilskudd

Til tross for at vi egentlig ikke trenger kosttilskudd, viser undersøkelser at mange av oss får for lite vitamin D. De fleste kunne også med fordel fått i seg mer omega-3. I hver fall de som ikke spiser de anbefalte 2-3 fiskemåltidene per uke. I tilfellet er det lurt å ta en skje tran hver dag. Da er du nemlig sikker på at du får i deg det du trenger av vitamin D og omega-3. Og spiser du ikke meieriprodukter kan det hende at du trenger jod og kalsium også.

Så selv om vi egentlig ikke trenger kosttilskudd, så kan vi trenge det likevel. I hvert fall de av oss som ikke spiser nok fisk og meieriprodukter. 

Kilde: https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/trenger-jeg-kosttilskudd

footerbilde
footerbilde
Arctic Superhealth

© Arctic Superhealth AS
Org. nr. 917 966 710 MVA

Telefon: +47 913 91 008
Adresse: Grini Næringspark 3, 1361 Østerås

© Arctic Superhealth AS
Org. nr. 917 966 710 MVA

Telefon: +47 913 91 008
Adresse: Grini Næringspark 3, 1361 Østerås

Motta vårt nyhetsbrev