Spis deg sterk!

Spis deg sterk!

Skrevet av Cathrine Borchsenius, Klinisk ernæringsfysiolog (Msc/Cand. scient klinisk ernæring)
Foto av Spinn kommunikasjon

Spis deg sterk!

Ønsker du å bli sterkere?

Da er kostholdet ditt nesten like viktig som treningen. Uansett hvor ofte og hardt du trener, vil du nemlig aldri få skikkelig resultater hvis du ikke spiser riktig! Mangel på progresjon og synlige resultater av treningen kan nemlig skyldes at du ikke tar nok hensyn til hva kroppen din trenger av energi og næringsstoffer.

Viktig å spise nok

En del som trener mye, spiser altfor lite. Resultatet er at treningen kan virke mer nedbrytende enn oppbyggende. Ønsker du en sterk og muskuløs kropp er det viktig at du spiser nok! En av grunnene til dette er at du bygger muskler mye mer effektivt hvis du er i positiv energibalanse, altså at du får i deg mer energi enn du forbruker. Det er mulig å bygge muskler hvis du er i negativ energibalanse også, for eksempel når du slanker deg, men da bygger du muskler langsommere. Nok mat er altså helt essensielt for deg som vil ha mer muskler.                                 

Karbohydrat og protein etter trening

Etter en styrketreningsøkt brytes kroppens protein ned, og glykogenlagrene i musklene tappes. Derfor trenger du både protein og karbohydrater etter trening. Protein er viktig for at musklene skal restitueres og bygges opp, mens tilførsel av karbohydrater gjør at glykogenlagrene i musklene fylles opp igjen. Dette er avgjørende for at du skal prestere skikkelig neste gang du trener.

I tillegg til å fremme glykogenlagring er karbohydrater viktig for å stimulere utskillelsen av hormonet insulin, som virker oppbyggende på muskulatur. Karbohydratinntaket hindrer også videre nedbrytning av muskulaturen og sørger for at det proteinet du spiser, blir brukt til å restituere og bygge opp muskelvev. Du trenger altså både karbohydrater og protein etter at du har trent styrke. For å være sikker på at du får fylt på med næring etter trening, kan det være lurt å legge treningsøkten til en tid på døgnet der du vet at du skal spise et måltid innen det har gått en time eller to etter trening.

Nok med helt vanlig mat

Mange tror at jo mer protein de får i seg, jo lettere bygger de muskler. Det stemmer ikke. Kroppen klarer bare å nyttiggjøre seg av en viss mengde protein. Spiser du mer enn dette vil overskuddet bare brukes som energi, eller lagres som fett. Et voksent menneske trenger rundt 0,8 g protein per kilo kroppsvekt per dag. Dette får du uten problemer i deg ved å spise helt vanlig mat. De som trener veldig mye styrke, kan trenge opp mot 2 gram protein per kilo kroppsvekt per dag. Også disse kan uten problemer dekke behovet for protein gjennom vanlig mat. Det nytter altså ikke å hive innpå med store mengder protein, men det du bør være litt bevisst på hvis du ønsker å bygge muskler er at du får i deg protein til hvert måltid. Da sørger du nemlig for optimale forhold for muskelvekst.

Les også om «Næringsstoffene du kan få for lite av»:

Artikkelen «Spis deg sterk!» er skrevet av klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius som er grunder av Bramat.no

footerbilde
footerbilde
Arctic Superhealth

© Arctic Superhealth AS
Org. nr. 917 966 710 MVA

Telefon: +47 913 91 008
Adresse: Grini Næringspark 3, 1361 Østerås

© Arctic Superhealth AS
Org. nr. 917 966 710 MVA

Telefon: +47 913 91 008
Adresse: Grini Næringspark 3, 1361 Østerås

Motta vårt nyhetsbrev