LEDDENE

LEDDENE

Leddene gir bevegelighet mellom knoklene i kroppen. Det er skjelettmuskulaturen og nervesystemet som styrer denne bevegeligheten.

Hold deg fysisk aktiv

Når vi blir eldre opplever mange at det oppstår stivhet og ømhet i leddene, særlig i hofter og knær. Et av de viktigste bidragene du kan gi deg selv er å holde deg fysisk aktiv. Gjennom trening styrker du muskulaturen. Aktivitet vil også motvirke at leddene stivner. Med en sterkere og smidigere muskulatur støttes og avlastes leddene.

Hvordan påvirker kostholdet oss?

Kosthold er et annet viktig bidrag for å redusere leddplager. Forskjellige betennelsesreaksjoner i kroppen styres i stor grad av viktige signalstoffer. Disse signalstoffene produserer kroppen av den maten du spiser.

Betennelsesdempende eikosanoider er et slikt viktig signalstoff hvor omega-3 fettsyrene inngår. Det er derfor viktig å spise mat som er rik på omega-3 fettsyrer. Gode kilder er fet fisk som laks, ørret, makrell, kveite og sild. Disse kildene inneholder de marine omega-3 fettsyrene EPA og DHA som kroppen kan nyttiggjøre seg direkte. Spiser du ikke nok fet fisk er tran fra Arctic Superhealth et godt alternativ.

Omega-3 fettsyrer finnes også i nøtter og frø, som valnøtter og linfrø, og i oljer som raps- og soyaolje. Disse omega-3 kildene er vegetabilske fettsyrer kalt alfalinolensyre som må omdannes i kroppen til DHA og EPA. Det er viktig å være klar over at det bare er en liten del av alfalinolensyren som omdannes i en langsom prosess til fettsyrene DHA og EPA. De vegetabilske fettsyrene er derfor ikke like gunstige som de marine fettsyrene som kroppen kan nyttiggjøre seg direkte.

footerbilde
footerbilde
Arctic Superhealth

© Arctic Superhealth AS
Org. nr. 917 966 710 MVA

Telefon: +47 913 91 008
Adresse: Gamle Ringeriksvei 1, 1369 Stabekk

© Arctic Superhealth AS
Org. nr. 917 966 710 MVA

Telefon: +47 913 91 008
Adresse: Gamle Ringeriksvei 1, 1369 Stabekk

Motta vårt nyhetsbrev