Derfor bør du spise hvit fisk

Derfor bør du spise hvit fisk

Veldig mange av oss får i seg for lite vitamin D og omega-3. Derfor anbefales vi å spise fet fisk eller ta tran, fordi begge deler er gode kilder til disse to næringsstoffene. Men det er ikke bare fet fisk som er sunt. Det er mange grunner til at du bør spise torsk og annen hvit fisk også!

Skrevet av Cathrine Borchsenius, Klinisk ernæringsfysiolog (MSc/Cand.scient.klinisk ernæring)

Næringsstoffene i fisk

I tillegg til omega-3 og vitamin D, er fisk en god kilde til jod og protein. Det er også en del selen og vitamin B i fisk. Næringsinnholdet i fisk varierer med hvor fisken lever, og om den er fet eller mager. Saltvannsfisk er for eksempel rik på jod fordi det er mer jod i saltvann enn i ferskvann. Hvit fisk er faktisk en av våre beste kilder til jod, et næringsstoff som mange av oss får for lite av.

Fet fisk en bedre kilde til omega-3-fettsyrer enn hvit fisk, siden fet fisk har fettet fint fordelt i fiskekjøttet, mens mager fisk hovedsakelig har fettet lagret i leveren.

Vi deler fisk inn i mager, halvfet og fet etter hvor mye fett de inneholder i fiskekjøttet:

  • Mager fisk inneholder under 2 % fett. Typiske magre fisker er torsk, sei, hyse, lyr, brosme, lange, sei, gjedde, rødspette, abbor og breiflabb.
  • Halvfet fisk inneholder 2-8 % fett. Typiske halvfete fisker er uer, steinbit, vårmakrell, røye, kveite og sjøørret.
  • Fet fisk inneholder mer enn 8 % fett. Sild, høstmakrell, ål, brisling, ørret og laks er det vi kaller for fet fisk.

Protein av høy kvalitet

Alle fisker er, uansett hvor de lever og hvor fete de er, gode kilder til proteiner. Dette er protein av høy kvalitet, det vil si at proteinet inneholder alle de aminosyrene kroppen trenger for å bygge eget protein. Fiskeproteinet er i tillegg lett å fordøye. Fiskemuskulaturen inneholder nemlig mindre bindevev enn muskulatur fra pattedyr. Det er derfor ikke behov for mørning av fiskemuskulaturen og fisken skal kun kokes eller stekes i kort tid.

Ned i vekt med torsk

Flere undersøkelser viser at det kan være lettere å gå ned i vekt hvis man spiser fisk.
Det kan også se ut til at jo oftere du spiser fisk, desto lettere går du ned i vekt. Dette er blant annet vist i en studie der de som spiste torsk fem ganger i uken gikk mer ned i vekt enn de som spiste torsk tre ganger per uke (Thorsdottir et al., 2007). Dette kan ha en sammenheng med at fiskeprotein metter godt, og at torsk inneholder spesielt mye av aminosyren taurin som kan se ut til å fremme vekttap.

Kilder:
Ramel et al. Consumption of cod and weight loss in young overweight and obese adults on an energy reduced diet for 8-weeks. Nutrition, Metabolism & Cardiovascular Diseases (2009) 19, 690-696.

Thorsdottir I et al. Randomized trial of weight-loss-diets for young adults varying in fish and fish oil content. International Journal of Obesity (2007) 31, 1560–1566.

footerbilde
footerbilde
Arctic Superhealth

© Arctic Superhealth AS
Org. nr. 917 966 710 MVA

Telefon: +47 913 91 008
Adresse: Grini Næringspark 3, 1361 Østerås

© Arctic Superhealth AS
Org. nr. 917 966 710 MVA

Telefon: +47 913 91 008
Adresse: Grini Næringspark 3, 1361 Østerås

Motta vårt nyhetsbrev