HJERTET

HJERTET

Hjertet er en muskel på størrelse med en knyttneve. Det har som oppgave å transportere blod rundt i kroppen slik at celler og vev kan motta oksygen og næringsstoffer.

Kolesterolet

I blodet finner man kolesterolet. Dette er en type lipider (fettstoffer) som brukes som byggestein i cellevegger, i hormoner, i vitamin D og til å frakte fett i blodet. To vanlige former for kolesterol er LDL, også kalt «det dårlige kolesterolet», og HDL, kjent som «det gode kolesterolet».

Det gode og det dårlige kolesterolet

Det gode kolesterolet frakter vekk fett fra blodårene og bidrar til å redusere faren for opphopning av fett på åreveggene. Det dårlige kolesterolet bidrar til at fettstoffene holder seg i årene og danner belegg på innsiden av blodårene. Dette fører til at disse blir trangere. Når en person har det vi kaller høyt kolesterol betyr det at blodet inneholder mye fett. Høyt kolesterolinnhold i blodet er en viktig risikofaktor for hjerte- og karsykdommer. Dette er et stort folkehelseproblem.

Kosthold

Kostholdet vårt har en stor innvirkning på helsen. Tommelfingerregelen er å ha et variert og velbalansert kosthold hvor frukt og grønnsaker, fiberrik mat, fisk, lyst kjøtt og sunt fett fra planter og fisk inngår. Fisk, spesielt de halvfete og fete fisketypene, er hovedkilde til de marine omega-3 fettsyrene i kostholdet. Selv om torsk regnes som en mager fiskeart, inneholder leveren en betydelig mengde omega-3 fettsyrer. Tran av torskeleverolje er derfor en annen viktig kilde til omega-3 fettsyrene.

Forskning viser at fisk er spesielt bra for hjertet. Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) anbefaler omega-3 fordi det kan virke gunstig på hjertets aktivitet og gi en positiv endring i fettsammensetningen i blodet. Den europeiske myndighet for mattrygghet (EFSA) anerkjenner viktigheten av de langkjedede omega-3 fettsyrene. EFSA anbefaler et inntak på 250 mg av omega-3 fettsyrene EPA og DHA per dag til voksne for å bidra til å opprettholde de normale funksjonene til et sunt hjerte.

Helsedirektoratets kostholdsråd

I Helsedirektoratets offisielle kostholdsråd anbefales det fisk til middag to til tre ganger i uken. Av disse måltidene bør ett være av fet fisk. Dette rådet er basert på nasjonal og internasjonal forskning, som har vist at inntak av fisk og de flerumettede omega-3 fettsyrene EPA og DHA kan redusere risikoen for død ved hjertesykdom.

Kolesterolet

I blodet finner man kolesterol, en type lipider (fettstoffer) som brukes som byggestein i cellevegger, i hormoner, i vitamin D og til å frakte fett i blodet. To vanlige former for kolesterol er LDL, også kalt «det dårlige kolesterolet», og HDL, kjent som «det gode kolesterolet».

Det gode kolesterolet

Det gode kolesterolet frakter vekk fett fra blodårene og bidrar til å redusere faren for opphopning av fett på åreveggene. Det dårlige kolesterolet bidrar til at fettstoffene holder seg i årene og danner belegg på innsiden av blodårene, som fører til at disse blir trangere. Når en person har det vi kaller høyt kolesterol, betyr det at blodet inneholder mye fett. Høyt kolesterolinnhold i blodet er en viktig risikofaktor for hjerte- og karsykdommer, et stort folkehelseproblem.

Kosthold

Kostholdet vårt har en stor innvirkning på helsen. Tommelfingerregelen er å ha et variert og velbalansert kosthold hvor frukt og grønnsaker, fiberrik mat, fisk, lyst kjøtt og sunt fett fra planter og fisk inngår. Fisk, spesielt de halvfete og fete fisketypene, er hovedkilde til de marine omega-3 fettsyrene i kostholdet. Selv om torsk regnes som en mager fiskeart, inneholder leveren en betydelig mengde omega-3 fettsyrer. Tran av torskeleverolje er derfor en annen viktig kilde til omega-3 fettsyrene. Forskning viser at fisk er spesielt bra for hjertet. Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL) anbefaler omega-3, da det kan virke gunstig på hjertets aktivitet og gi en positiv endring i fettsammensetningen i blodet. Den europeiske myndighet for mattrygghet (EFSA) anerkjenner viktigheten av de langkjedede omega-3 fettsyrene og anbefaler et inntak på 250 mg av omega-3 fettsyrene EPA og DHA per dag til voksne for å bidra til å opprettholde de normale funksjonene til et sunt hjerte.

Helsedirektoratets kostholdsråd

I Helsedirektoratets offisielle kostholdsråd anbefales det fisk til middag to til tre ganger i uken, hvor ett bør være fet fisk. Dette rådet er basert på nasjonal og internasjonal forskning, som har vist at inntak av fisk og de flerumettede omega-3 fettsyrene EPA og DHA kan redusere risikoen for død ved hjertesykdom.

 

 

 

 

footerbilde
footerbilde
Arctic Superhealth

© Arctic Superhealth AS
Org. nr. 917 966 710 MVA

Telefon: +47 913 91 008
Adresse: Grini Næringspark 3, 1361 Østerås

© Arctic Superhealth AS
Org. nr. 917 966 710 MVA

Telefon: +47 913 91 008
Adresse: Grini Næringspark 3, 1361 Østerås

Motta vårt nyhetsbrev