Får du nok D vitamin?

Får du nok D vitamin?

D vitamin er et fettløselig vitamin som har mange viktige oppgaver i kroppen. Men mange får i seg langt mindre D vitamin enn anbefalt. Tenåringer er den gruppen i Norge som har lavest inntak av D vitamin.

Skrevet av Cathrine Borchsenius, Klinisk ernæringsfysiolog (MSc/Cand.scient.klinisk ernæring)
Foto av Charlotte Karlsen

Vitaminet vi kan lage selv

Når vi får sollys direkte på huden, omdannes 7-dehydrokolesterol i huden om til vitamin D3. De som har mørk hud danner mindre D vitamin enn de som er lysere i huden. Eldre danner heller ikke så lett D vitamin i huden som yngre. Ikke-vestlige innvandrere er høyrisikogruppe for D vitamin mangel, både de som har mørkere hud og dermed danner mindre D vitamin, og fordi en del av dem dekker seg til når de er ute. Eldre er også utsatt for D vitamin mangel, fordi de ikke lager like mye D vitamin i huden og er mindre ute i sollys.

De viktigste kildene til D vitamin

På grunn av lang vinter med lite sol i Norge er vi avhengig av å få vitaminet også fra mat. De beste kildene er fet fisk som sild, makrell og laks, andre fete fiskeslag og fiskeolje. Det er tilsatt litt D vitamin i margariner, smør og enkelte typer av lettmelk. For å få nok D vitamin bør vi derfor øke forbruket av fet fisk. Det er også en god forsikring å ta en skje tran hver dag, særlig i vinterhalvåret. Dette gjelder særlig ungdom, eldre og ikke-vestlige innvandrere som er spesielt utsatt for D vitamin mangel. Spedbarn bør også få tran eller D vitamin fra 4 ukers alder ettersom det er lite D vitamin i morsmelk.

Viktig med nok D vitamin

D vitamin sørger for at det tas opp nok kalsium i kroppen, og at det lagres kalsium i skjelettet. Får vi ikke i oss nok D vitamin, klarer vi ikke ta opp nok kalsium i kroppen og mineraliseringen av skjelettet blir mangelfull. Dette kan føre til et svekket skjelett og risiko for benbrudd. D vitamin er også nødvendig for normal muskelfunksjon, immunforsvar og celledeling. Flere studier har funnet en sammenheng mellom lavt innhold av D vitamin i blodet og økt risiko for hjerte- og karsykdommer og metabolsk syndrom.

Helsedirektoratet anbefaler et daglig inntak av D vitamin på 10 mikrogram for alle mellom 2 og 75 år, og 20 mikrogram for alle over 75 år.

Tilskudd av D vitamin i form av tran eller D-vitamindråper, anbefales alle spedbarn. Det er spesielt viktig for brysternærte barn som får lite sollys.

D Vitamin tilskudd anbefales til voksne og eldre som spiser lite fet fisk og/eller er lite ute i sola.

Sjekk din D vitamin status!

D vitamin som vi får i oss gjennom mat eller sollys omdannes i leveren til en mer aktiv form som kalles 25-hydroxyvitamin D, eller 25OHD. Konsentrasjonen av 25OHD i blodet sier derfor noe om kroppens D-vitaminstatus. En konsentrasjon under 30 nanomol pr. liter (tilsvarer 10 milligram pr. dl.) indikerer D-vitaminmangel. Optimal D-vitaminstatus er ifølge de nordiske ernæringsanbefalingene mer enn 50 nmol/liter 25OHD. Under dette nivået øker risikoen for rakitt, og trolig også risikoen for hjerte- og karsykdom. Lurer du på om du får i deg nok D vitamin, kan du ta deg en tur til fastlegen og be om å få sjekket din D vitamin status.

Denne artikkelen er skrevet av klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius – Bramat.no

footerbilde
footerbilde
Arctic Superhealth

© Arctic Superhealth AS
Org. nr. 917 966 710 MVA

Telefon: +47 913 91 008
Adresse: Grini Næringspark 3, 1361 Østerås

© Arctic Superhealth AS
Org. nr. 917 966 710 MVA

Telefon: +47 913 91 008
Adresse: Grini Næringspark 3, 1361 Østerås

Motta vårt nyhetsbrev