Derfor er D-vitamin viktig for deg

Derfor er D-vitamin viktig for deg

D-vitamin spiller en viktig rolle i immunforsvaret, og for oppbygging og vedlikehold av skjelett og tenner. Solen er en viktig kilde til D-vitamin. På grunn av lange vintre med lite sol i Norge er vi avhengig av å få vitaminet også fra andre kilder.

Viktig med nok D-vitamin

Det er D-vitamin som sørger for at det tas opp nok kalsium i kroppen. Kalsium er viktig for oppbyggingen og vedlikehold av skjelett og tenner. Får vi ikke i oss nok D-vitamin, klarer vi ikke å ta opp tilstrekkelig med kalsium i kroppen, og avsetning av kalsium i beinvevet i skjelettet blir mangelfull. Dette kan føre til et svekket skjelett og risiko for benbrudd. D-vitamin er også nødvendig for normal muskelfunksjon, immunforsvar og celledeling.

De viktigste kildene til D-vitamin

D-vitamin dannes i huden når den blir utsatt for sollys. Sollyset er også den viktigste kilden til D-vitamin, men solen på våre breddegrader er ikke sterk nok til at kroppen kan produsere tilstrekkelig med D-vitamin store deler av året. I tillegg til at man ikke vet hvor mye sol som skal til for å dekke D-vitamin behovet, vil ustabilt sommervær og tildekket hud og bruken av solfaktor 15 eller høyere hemme produksjonen av D-vitamin i huden.

Andre gode kilder til D-vitamin er fet fisk som sild, makrell og laks, fiskelever og fiskeolje. Enkelte matvarer, som meieriprodukter, er tilsatt litt D-vitamin, men inntak av slike matvarer er ikke nok til å dekke kroppens behov.

Hvor mye D-vitamin trenger man?

D-vitamin er et fettløselig vitamin som lagres i kroppens fettvev og som kroppen så benytter ved behov. Utfordringen er å ha tilstrekkelig med D-vitamin lageret i kroppen til enhver tid. For å unngå konsekvensene av for lavt nivå av D-vitamin i kroppen, er det viktig å sørge for at man får i seg nok gjennom kosten og ved sollys.

Norske helsemyndigheter anbefaler et daglig inntak av D-vitamin på 10 µg fra 1 ukes alder (om barnet ammes) til 75 år, og 20 µg for eldre personer over 75 år.

Den nyfødtes D-vitaminlager avhenger av mors D-vitaminstatus. Derfor anbefales det tilskudd av D-vitamin allerede fra 1 ukes alder for barn som ammes. Selv om den nyfødte har et tilstrekkelig lager, vil D-vitaminnivået falle raskt i løpet av de første seks ukene. Tilskudd med D-vitamin er viktig for fullammede barn, fordi morsmelken ikke inneholder tilstrekkelig med D-vitamin, selv om mor tar tilskudd.

Barn som får morsmelkerstatning bør ikke få noen form for tilskudd. Grunnen er at morsmelkerstatning nå, i tråd med nytt regelverk, inneholder mer av både D-vitamin og omega-3-fettsyren DHA enn tidligere.

Ren tran med D-vitamin

Det er vanskelig å vite om vi faktisk får dekket behovet vårt for D-vitamin gjennom kosten. Det viser seg nemlig at mangel på D-vitamin er en av de vanligste ernæringsmanglene blant både barn og voksne i Norge.

Foto av en flaske omega-3 olje fra Arctic Superhealth
Tran som ikke smaker tran – for hele familien

Arctic Omega-3 olje er ren tran, naturlig rik på de viktige omega-3 fettsyrene og D-vitamin – og den smaker slettes ikke tran. En teskje (5ml) inneholder den anbefalte dagsdosen med D-vitamin (10µg) for opprettholdelse av normalt immunforsvar og skjelett.

footerbilde
footerbilde
Arctic Superhealth

© Arctic Superhealth AS
Org. nr. 917 966 710 MVA

Telefon: +47 913 91 008
Adresse: Grini Næringspark 3, 1361 Østerås

© Arctic Superhealth AS
Org. nr. 917 966 710 MVA

Telefon: +47 913 91 008
Adresse: Grini Næringspark 3, 1361 Østerås

Motta vårt nyhetsbrev