Derfor bør du ta vare på hjernehelsen

Derfor bør du ta vare på hjernehelsen

Hjernens helsetilstand påvirkes av hva vi spiser og hvor fysisk aktive vi er.

Svært få er bevisst på å ta aktive grep for å sikre en sunn og frisk hjerne gjennom hele livet. Det til tross for at hjernen er det eneste organet i kroppen vår som ikke kan byttes ut. Hjernen er uerstattelig.

Riktig mat for god hjernehelse

For å ta vare på og utnytte hjernens potensiale er det viktig med sunn og næringsrik mat. De generelle kostholdsrådene om å spise sunt og variert med mye grønnsaker, frukt og bær, grove kornprodukter og fisk, og begrense inntaket av bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker sikrer ikke bare kroppen riktig næring, men påvirker også hjernefunksjonen. Ernæringens virkning på hjernefunksjonen og hvilken virkning usunn mat har på hjernefunksjonen studeres av forskere internasjonalt. Se «Spis deg smart»

Foto av tunfisksalat med egg og en flaske tran fra Arctic Superhealth
Sunn og næringsrik mat

Omega-3 for god hjernehelse

Omega-3 fettsyrene er det spesielt viktig å sikre at hjernen får tilstrekkelig av.

De viktige omega-3 fettsyrene er sentrale byggeklosser i hjernen og spiller en viktig rolle i de komplekse mekanismene i hjernen.

Omega-3 fettsyrene bidrar til en smidig membran og bedrer kontakten mellom nervecellene i hjernen. I omega-3 rike nerveceller går signalene raskere og nettverket av nerveceller fungerer mer effektivt. Omega-3 fettsyrene er ikke bare viktige for oppbyggingen av hjernen vår, vi trenger også omega-3 fettsyrene for å holde hjernen i form hele livet.

Tran som ikke smaker tran

Arctic Omega- 3 olje er tran som ikke smaker tran. De fleste vet at tran er sunt, men klarer ikke den ekle transmaken og styrer unna. Vi har sammen med dyktige fagfolk laget en tran som ikke smaker tran. Med utgangspunkt i ferske kvalitetsråvarer har vi fått en naturlig, ren tran rik på de viktige omega-3 fettsyrene og D-vitamin. Den er helt uten kunstig smaks- og søtningsmiddel! En liten skje Arctic Omega-3 olje hver dag, sikrer kroppens behov for de viktig omega-3 fettsyrene og D-vitamin.

Hvordan ta vare på hjernen din?

Når vi lærer nye ting og utfordrer hjernen vår, skaper vi flere og bedre kontakter mellom nervecellene i hjernen. God hukommelse er for eksempel et resultat av at man har skapt flere veier inn til den aktuelle koblingen for minnet i hjernen.

Hjernen er åpen for endringer, læring og tilpasninger hele livet. Kontaktpunkter mellom nerveceller i hjernen som ikke er i bruk svekkes eller deaktiveres. Men, mange av disse nervekoblingene kan gjenopprettes og videreutvikles.

Kommunikasjonen mellom nervecellene endrer seg når vi blir eldre. Signaloverføringen er ikke like effektive. De går tregere eller når ikke frem. Det er derfor viktig å utfordre hjernen med ulike typer hjernetrening slik at det dannes nye kontakter mellom nervecellene. Det gjør hjernen sterkere og bedre rustet mot for eksempel demenssykdom.

God hjernehelse bidrar til god livskvalitet og til å forhindre nevrologiske sykdommer.

Hjernetrening

En variert hverdag med et stimulerende miljø hvor man lærer nye ting utfordrer og styrker hjernen. Dette gir effekt på hukommelse, konsentrasjon, oppmerksomhet og evnen til å regulere følelser.

Hjernen er også avhengig av fysisk aktivitet for å fungere best mulig. Trening er ikke bare bra for kroppen, det er også sunt for hjernen. Trening, spesielt kondisjonstrening, har stor positiv innvirkning på hjernen blant annet som følge av økt blodgjennomstrømning og dermed tilgang til næringsstoffer, som er viktige for hjernefunksjonen.

Foto av tran i sekken på fjelltur
Foto av en boks med trankapsler og en flaske med omega-3 olje fra Arctic Superhealth for god hjernehelse
Tran uten transmak
footerbilde
footerbilde
Arctic Superhealth

© Arctic Superhealth AS
Org. nr. 917 966 710 MVA

Telefon: +47 913 91 008
Adresse: Grini Næringspark 3, 1361 Østerås

© Arctic Superhealth AS
Org. nr. 917 966 710 MVA

Telefon: +47 913 91 008
Adresse: Grini Næringspark 3, 1361 Østerås

Motta vårt nyhetsbrev